“Your Techcellency”

Opinie

Een van de grootste winnaars van het coronavirus is digitalisering. Terwijl de wereld in lockdown ging, de winkels sloten, de mensen thuisbleven, boekten de grote online retailers, videodiensten, bezorgdiensten en social media platforms recordomzetten. Het virus versnelt een trend die al langer gaande is: de groeiende macht van big tech. Met hun almachtige algoritmes, geperfectioneerde bedrijfsprocessen en eindeloze cashreserves kunnen deze technologische bedrijven alle crises overleven en zelfs benutten. Beleidsmakers staan voor duivelse dilemma’s om de vele voordelen af te wegen tegen de nadelen die deze bedrijven met zich meebrengen.

Over het algemeen heeft technologie en het bijbehorende bedrijfsleven ons leven onherkenbaar doen veranderen en veelal ten goede. Gigantische technologiebedrijven zoals Amazon, Apple, Facebook, Google en Microsoft hebben een groot scala aan producten en diensten ontwikkeld die hecht zijn verweven met het dagelijks leven van miljarden gebruikers over de hele wereld. De bovengenoemde bedrijven genereerden al meer dan 2,5 biljoen dollar aan welvaart die economische groei wereldwijd stimuleerde.

De dominante marktposities, het onbeperkte vertrouwen van aandeelhouders, de grote hoeveelheid beschikbare gebruikersinformatie en de charismatische leiders van de bedrijven hebben een nieuwe industriële revolutie ontketend. De hoge snelheid waarmee nieuwe technologie op de markt wordt gebracht, zorgt ervoor dat er op cultureel, moreel en juridisch gebied nog niet voldoende is nagedacht over de gevolgen van de nieuwe uitvindingen.

De technologieën die ten grondslag liggen aan het succes van de bedrijven brengen uitdagingen met zich mee van ongekende grootte. De massale werkeloosheid die kan volgen op grootschalige robotisering en digitalisering, het toenemende verlies van privacy door het ‘surveillance kapitalisme’, het betalen van weinig tot geen belasting, het ondermijnen van democratische processen en het verstoren van marktwerking zijn allemaal gevolgen van de omvang en aard van de tech-giganten.

Tegelijkertijd zijn het de drijvers van de innovatie van technologieën die de 21e eeuw vorm gaan geven en die grote kansen bieden. Daarom staan overheden voor de Herculeaanse uitdaging om die ontwikkelingen in goede banen te leiden. Niet voor niets stelde Urusula von der Leyen de ‘Big-tech slayer in chief’ Margrethe Vestager aan in haar Commissie om Europa klaar te maken voor het digitale tijdperk. Toch valt het te betwijfelen of dit genoeg is om de lidstaten van de Europese Unie ook daadwerkelijk klaar te maken voor al die nieuwe technologieën – Europa heeft immers zelf misschien niet voldoende te bieden op het gebied van nieuwe technologie.

Overheden moeten innovatie blijven stimuleren en huidige grote technologische spelers streng blijven reguleren. Ondertussen moet er worden gezocht naar creatieve oplossingen om de ontwikkelingen van de vierde industriële revolutie optimaal te benutten. Een voorbeeld hiervan is het ‘TechPlomacy’ initiatief van Denemarken, dat medio 2017 als eerste staat ter wereld een ambassadeur naar de Silicon Valley stuurde. Als een van de meest open en gedigitaliseerde economieën ter wereld is het voor Denemarken van vitaal belang in dialoog te blijven met de architecten van de nieuwe economie. Daarom heeft de Deense overheid een ambassade met een voltallig team diplomaten die werken op het snijvlak van buitenlands beleid en technologie.

De Nederlandse economie is in zekere zin niet veel anders dan die van Denemarken: open,  kennisgericht en bijzonder afhankelijk van digitalisering. Voor Nederland zou het ook goed zijn om verder te kijken dan enkel de bilaterale verhoudingen met de Verenigde Staten en intensiever contact te zoeken met de architecten van de digitale revolutie.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *